Uskoro novi Zakon o bezbednosti saobraćaja-najstrožiji ikada
U toku je izrada novog Zakona o bezbednosti u saobraćaju koji bi, prema najavama, do kraja godine trebalo da bude i izrađen i da stupi na snagu, a sve dok je u ovoj fazi, građani imaju mogućnost da i sami učestvuju u njegovoj izradi.
Agencija za bezbednost saobraćaja (ABS) prikupila je veliki broj predloga građana iz svih delova Srbije. Do sada neki od predloga ticali su se trajnog oduzimanja vozila, kao i uvođenje alko-brava koje neće dozvoliti pokretanje automobila bez prethodnog testiranja
vozača. Ali ima ih pregršt i mnogi su zanimljivi.
Novi Zakon o bezbednosti u saobraćaju mogao bi da donese čak 18 izmena, a neke od njih biće dosad najstroža pravila za vozače koja smo ikada imali u Srbiji.
- Građani su pokazali zavidan nivo svesti i spremnosti da doprinesu unapređenju bezbednosti svih učesnika u saobraćaju – istakao je sada Milan Ilić za “Blic“.
U nastavku izdvajamo neke od najupečatljivijih i najrelevantnijih predloga koji će biti razmatrani tokom izrade zakonskog teksta.
Uvođenje kamera u vozilima
Jedan od novih predloga građana u novi Zakon o bezbednosti saobraćaja tiče se video-nadzora u vozilima, tačnije uvođenje obaveznih kamera tzv. dashcam sistema.
Kako otkriva Milan Ilić iz ABS-a, građani predlažu uvođenje kamera u vozilima, naročito u službenim vozilima, školskim autobusima i komercijalnom transportu, radi lakšeg utvrđivanja odgovornosti u slučaju nezgoda.
Dashcam je kamera za automobil, u suštini mali, ali moćni uređaj koji se montira u vozilima i omogućava kontinuirano snimanje vožnje. Ovi uređaji beleže sve što se dešava na putu ispred ili iza vozila, pružajući neprekidan video zapis vožnje.
Prijavljivanje prekršaja putem aplikacije
- Mogućnost da građani, putem posebne aplikacije, prijavljuju saobraćajne prekršaje (nepropisno parkiranje, bahata vožnja, prolazak na crveno itd.) uz odgovarajući dokazni materijal. Neki predlažu i simboličnu novčanu nagradu za prijavljivanje – navodi Ilić.
Takođe, ranije je Slaviša Lakićević, načelnik Uprave saobraćajne policije izjavio da MUP razmišlja o razvoju aplikacije za prekršaje, gde će vozači moći tačno da vide i da budu upozoreni na određene prekršaje.
Oduzimanje vozila i doživotna zabrana vožnje
Jedna od najozbiljnijih novina odnosi se na mogućnost trajnog oduzimanja vozila vozačima koji učestalo čine teške saobraćajne prekršaje, na šta su i građani ukazali.
- Predlog su strože kazne za vožnju pod dejstvom alkohola ili psihoaktivnih supstanci, uključujući automatsko oduzimanje dozvole i vozila, kao i mogućnost doživotne zabrane vožnje za višestruke prekršioce – otkrio je Milan Ilić.
Po novom ZOBS-u za ponovno činjenje tih prekršaja i posle dve pravosnažne osude, vozači bi, umesto privremeno na dve godine, sada trajno ostajali bez svojih automobila.
Kazne za sporu vožnju
Zanimljivo je i da su se građani žalili na prekomernu sporu vožnju koja utiče na samo na raspoloženje učesnika u saobraćaju, nego i na potencijalne opasnosti, pa i saobraćajne nezgode.
- Sankcionisanje prekomerno spore vožnje, kao faktora koji izaziva nervozu, rizična preticanja i dodatne opasnosti u saobraćaju – otkrio je Ilić.
Uvođenje kazni za vozače kamiona
I vozači kamiona našli su se na meti kritika građana pre svega zbog nebezbednog prenosa tereta.
- Građani savetuju uvođenje kazni za vozače kamiona koji ne prekrivaju teret ceradama, zbog čestih slučajeva oštećenja vozila i ugrožavanja bezbednosti na autoputevima usled ispadanja materijala iz prikolica – otkrio je za „Blic“ Milan Ilić, savetnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja.
Šta su još građani predlagali
Kada je reč o predlozima građana koji su stigli na mejl adresu ABS-a, ovo su još neki od njih:
- Uređenje statusa električnih trotineta i skutera, s obzirom na to da ih često voze maloletnici bez poznavanja pravila, kao i zabrana kretanja ovih vozila trotoarima.
- Bolja zaštita pešaka i dece, uključujući zone sa ograničenjem brzine od 30 km/h oko škola, vrtića i igrališta, uz upotrebu kamera umesto ležećih policajaca.
- Povećanje odgovornosti lokalnih samouprava za stanje signalizacije, bezbednost pešačkih prelaza i funkcionisanje javnog prevoza.
Nagrade za savesne vozače
- Pored kaznenih mera, više građana je predložilo uvođenje sistema nagrađivanja savesnih vozača, kroz popuste na registraciju, beneficije ili javna priznanja, čime bi se dodatno motivisalo pozitivno ponašanje u saobraćaju – otkriva Ilić.
Za kraj ističe da će svi ovi predlozi biti analizirani u kontekstu njihove pravne održivosti, primenljivosti i efikasnosti.
Izvor: Blic