Kako je Konstrakta već pobedila na Evroviziji

Koja li je tajna uspeha naše predstavnice, pitaju se mnogi pred večerašnje finale, u kome će, bez obzira na plasman, Ana Đurić ostati zapamćena – iz mnogo razloga.

Pred 66. finale „Pesme Evrovizije“, u velikom delu Evrope, a i šire, mnogi se pitaju koja li je tajna harizme srpske predstavnice Konstrakte, koja je, iako nije važila za favorita, u polufinalu ubedljivim nastupom nadmašila konkurenciju; odgovor na ovo pitanje je višeslojan, baš kao i pesma „In Corpore Sano“, koja je svojom simbolikom, posle mnogo godina, navela slušaoce lakih nota da se zamisle nad „porukom pisca“.

Kantautorka Ana Đurić koja se, započevši solo karijeru posle dugogodišnjeg rada u bendu „Zemlja gruva“, već svojim umetničkim pseudonimom Konstrakta izdvojila od koleginica, na polufinalni nastup u Torinu primenila je isti recept kao za onaj na „Pesmi za Evroviziju“: došla je, nastupila i, što bi klinci rekli – „oduvala“.

Koja li je tajna zdravog uspeha Konstrakte

Setimo se samo da Konstrakta nije bila ni blizu favorita za predstavnika Srbije na “Pesmi za Evroviziju ’22” – sve dok nije izašla na scenu u drugoj polufinalnoj večeri. Za mnoge je pobeda Sare Jo i njene “Muškarčine” već bila gotovo izvesna, a tako su predviđale i skoro nepogrešive kladionice, kojima se obično veruje jer, za razliku od raznih analitičara – one od tih prognoza žive.

Naime, pred drugo polufinalno veče na domaćem takmičenju, veće šanse za odlazak u Torino od Konstrakte su imali i Aca Lukas, Zorja Pajić, Angellina, Marija Mikić, Tijana Dapčević, Ana Stanić…

Međutim, ponekad nije kome je prognozirano, već kome je suđeno, pa su Konstrakti bila dovoljna samo tri minuta da proizvede magiju na sceni, a slično se desilo i u Torinu, iako je na trenutke trema bila vidljiva na licu naše umetnice. Međutim, i trema je odlika zdravog duha i uma, koje Konstrakta pominje u sada već čuvenoj pesmi “In Corpore Sano”.

Umetnica mora biti upečatljiva

Iako su prevedeni samo delimično i ponegde nepravilno, stihovi “Umetnica mora biti zdrava” “I šta ćemo sad”, postali su prepoznatljivi i među strancima koji ne razumeju srpski jezik, pa je tako najpoznatiji američki komentator “Pesme Evrovizije”, umetnički klizač Džoni Vir, zapevao i zaigrao tokom Konstraktinog nastupa.

“Ne razumemo nijednu reč, osim Megan Markl, ali je upečatljiva i važna”, rekao je poznati komentator i dodao da je ubeđen da će se Konstrakta plasirati u finale.

Oduševljenje nisu krili ni novinari iz celog sveta u pres centru najzelenijeg italijanskog grada, koji su aplaudirali i čak skandirali u toku Konstraktinog nastupa, a mnogi su i zaigrali. Pokrete iz Anine koreografije – karakteristično mahanje rukama – ponovili su čak i voditelji takmičenja, a tapšala je i gotovo cela arena u Torinu, što je zabeležio i reporter “Nove”, kod koga se brojne kolege raspituju za našu Anu Đurić.

Publika mora da razmišlja

Slični utisci preovladavali su i posle drugog polufinala “Pesme za Evroviziju”, kada je Đurićeva opčinila celu naciju svojom pojavom, koreografijom, ali i porukom pesme.

“Pesma ima mnogo slojeva, pa svako neka izabere šta će da čuje. Razmišljajmo”,  poručila je Konstrakta pre odlaska u Torino, a uprkos svom glamuru, sjaju, trendovima, politizaciji i svemu ostalom što manje-više uvek dominira “Pesmom Evrovizije”, ali i pop muzikom uopšte, pokazalo se da publika želi i da razmišlja.

Zato je “In Corpore Sano” u rekordnom roku po broju pregleda nadmašila sve konkurente u drugom polufinalu “Evrovizije”, i ubrzo ušao među dva najgledanija nastupa finalista – ispred nje je samo Ukrajina, koja je glavni favorit. Za samo nekoliko sati, njen nastup je prikupio skoro milion pregleda, što je daleko više od svih drugih zemalja koje su se preksinoć predstavile na Evroviziji. To stanje ispratile su i kladionice, pa se Srbija ubrzo našla na 6. mestu po šansama za pobedu, a one će se, kako stvari stoje, do samog finala verovatno povećati.

Konstrakta se izdvojila i prvom pesmom u istoriji takmičenja otpevanom delom i na latinskom, o čemu je tvitovao čak i zvanični Tviter nalog “Evrosonga”, pa neki šaljivo kažu da je “jedna Srpkinja oživela mrtav jezik, i to usred Italije”.

Konstrakta se našla i na Tviter nalogu britanskog “Evrosonga”, koji je tvitovao deo njenog nastupa, uz simpatičan opis koji glasi: „2022. je godina i ne čestitamo rođendan uz pranje ruku, već pevamo ovo”.

Inače, nakon druge polufinalne večeri na “Pesmi Evrovizije” u Torinu odlučen je redosled nastupa za veliko finale, a srpska predstavnica nastupiće večeras pod rednim brojem 24, i to kao pretposlednja, što je odlična pozicija za glasanje. Publika u celoj Evropi, sudeći po medijima, pokazuje veliko interesovanje, a što se regiona tiče, sudeći po komentarima na internetu, nema sumnje da će za Srbiju glasati većina gledalaca i slušalaca iz Crne Gore, Severne Makedonije i Hrvatske, čiji predstavnici nisu ušli u finale.

Umetnost mora biti univerzalna

Naravno, Konstrakta ima jaku konkurenciju, a pobeda ukrajinskog sastava “Kalush Orchestra”, koji su od početka favoriti, pre svega iz političkih razloga, deluje skoro neupitna – no, takve filmove smo već gledali. Tu su, naravno, Velika Britanija, Švedska, Italija, Španija, Poljska, Grčka, koje se visoko kotiraju na kladionicama, ali, kako smo videli, situacija se menja iz sata u sat, a kada finale počne, čak i iz minuta u minut. U svakom slučaju, neko će se na kraju zapitati “a šta ćemo sad”, a s obzirom na to da Konstrakta nije pretenciozna, te da je već nadmašila očekivanja publike, teško da će biti razočarana.

Njena harizma, nenametljivost, sveden stajling i originalan a simboličan nastup sa već kultnim lavorom i pranjem ruku, uz neobičan tekst ali i jak ritam koji ističe pojedine reči koje tako postaju familijarne čak i strancima koji ne razumeju srpski, već su pokazali da, bez obzira na večerašnji plasman, Konstrakta nije i neće ostati lokalna pojava; jer, svaka umetnost je univerzalna, a doneti umetnost na festival pop muzike, već je pobeda.

Izvor: Nova S

 

 

Podeli