DruštvoSVE VESTI

Saveti kako da ne nasednete na onlajn prevaru

U poslednje vreme često možete da čujete da je neko ostao bez novca jer je nešto “naručivao” onlajn, ili mu je pak stigao mejl na koji je kliknuo i ostao bez sredstava na računu. Slobodan Lukić direktor za razvoj poslovanja trgovaca i banaka u regionu jugoistočne Evrope u kompaniji “Visa” nam je otkrio u MONDO podkastu “Keš ekspert” sve o plaćanju karticama, da li su takve transakcije uvek bezbedne i kako da vas ne prevare.

“Pa ono prvo što bih ja preporučio svima, to je da se ne obavljaju plaćanja na javnim mestima, odnosno da se ne obavljaju plaćanja preko mreža koje nisu zaštićene. Znači kada se negde zakačite na Wi-Fi mrežu i vidite da nema lozinke, da nema nikakve druge zaštite, onda treba izbegavati da se obavljaju plaćanja na tim mrežama. To ne mora nužno da znači da je ta mreža nezaštićena, ali je moguće da postoji neko ko prisluškuje, da tako kažem, komunikaciju na toj mreži i ko čeka kada će neko uneti poverljive podatke kako bi te poverljive podatke iskoristio kasnije”, rekao je Lukić i objasnio kako funkcionišu prevare putem mejla ili poruke:

“Prva i osnovna stvar je da proverimo ko nas je kontaktirao, fišing započinje na način da vas neko kontaktira, neko vam se obrati. Onda je logična stvar da razmislite zašto vam se neko obratio koga vi ne poznajete. Dakle samo vam je potrebno logično razmišljanje korisnika koji mora da se zapita: ‘Zašto se sad meni obraća Pošta?’. Kada se zađe malo u detalje, kada pogledate taj mejl ili poruku i vidite šta piše u toj poruci, shvatićete da vam se ne obraća ‘Pošta’ niti vam se obraća vaša banka. Pošta ili banka nikada neće tražiti te podatke koje traži taj koji vam se obraća tom porukom.

Vaš PIN nikad neće tražiti vaša banka niti Pošta zato što to njima ne treba taj podatak, vašu adresu nikada neće tražiti jer zašto bi vam neko tražio adresu ako ništa niste poručili. A ako očekujete da će vam nešto stići, pa vi ste mu već dali adresu. Takođe sumnjivo je ako vas neko kontaktira preko kanala, preko koga vas nikada nije kontaktirao. Ako dobijete Viber poruku od banke, a nikada je pre niste dobili, vrlo je moguće da to nije banka i onda to treba dodatno proveriti. Treba pogledati da li je sam rečnik i pravopis adekvatan, ko nam šalje poruku, koja je adresa tog koji nam šalje poruku, da li postoje neki linkovi u okviru te poruke gde se traži da kliknete na to… to nikada neće tražiti vaša banka ili Pošta ili neka institucija sa kojom ste potencijalno mogli da imate neku transakciju”, rekao Lukić.

Autor:Jana Desovski

Foto: MONDO/Goran Sivački/DuxX/iStockphoto

Podeli