Novi Pazar dobio vrt diverziteta
Novi Pazar je prošle godine postao jedan od 10 gradova u Srbiji koji su među prvima dobili kišne bašte – urbane zelene površine koje doprinose smanjenju posledica obilnih kiša, poplava i pojava klizišta u urbanim sredinama. Ove godine, sa ciljem unapređenja i širenja formiranih površina, bašta je dopunjena novim vrstama biljaka i mobilijarom, i pretvorena u vrt diverziteta u senci. Ova bašta je deo projekta Niklo kao ja, čiji je cilj da ponudi direktan odgovor na već nastale negativne posledice klimatskih promena, a koji kompanija A1 Srbija sprovodi u saradnji sa Udruženjem građana Ekonaut i lokalnim samoupravama.
Vrt diverziteta u Novom Pazaru nalazi se kod Centra za socijalni rad, a uređen je od strane tima profesionalnih baštovana. U saradnji sa lokalnom samoupravom izabrana je upravo ova lokacija, jer se na ovaj način doprinosi i smanjenju toplotnog ostrva koje se neizbežno stvara u centru svakog većeg grada.
„Koncept senovitog vrta diverziteta objedinjuje biljke trajno zelenih listova, ali i stalnih cvetova, kao i plodova. Takav vrt predstavlja idealno stanište za ptice, sitne životinje i insekte. Ambijent ispod visokog četinarskog drveća daje stalnu vlagu i obezbeđuje svežinu svih biljaka u vrtu i lepotu izgleda trajno zelenih biljaka tokom cele godine“, izjavio je Vladimir Milutinović, pejzažni arhitekta i saradnik UG Ekonaut.
U blizini vrta nalaze se kućica za ptice i hotel za insekte. Takvi vrtovi, iako prvenstveno povezani sa očuvanjem životne sredine, takođe imaju značajan uticaj na mentalno zdravlje i doprinose kvalitetu života svih nas. Ova prirodna okruženja pružaju prostor za relaksaciju, odmor i opuštanje.
U toku 2023. godine kišne bašte su dobili 10 gradova u Srbiji: Beograd, Novi Sad, Subotica, Novi Pazar, Smederevo, Kragujevac, Čačak, Niš, Bečej i Sombor, a bašta u Bečeju je izglasana kao najlepša. Ove godine u okviru projekta je planirana sadnja bašti u još 10 gradova.
A1 Srbija kroz svoju ESG strategiju kontinuirano ulaže u postizanje dugoročnih ciljeva u oblasti održivosti. Ovaj pristup ne obuhvata samo projekte delovanja na klimatske rizike i zaštitu biodiverziteta, kao što je Niklo kao ja, već uključuje i dugoročne planove dekarbonizacije, povećanja udela održive energije iz sopstvene proizvodnje, povećanja energetske efikasnosti u poslovnim operacijama i poštovanje principa cirkularne ekonomije. Kao vodeći prozjumer u sektoru telekomunikacija, A1 je do sada postavio blizu 6.000 solarnih panela na 330 lokacija, što je ekvivalent godišnjoj potrošnji električne energije više od 750 domaćinstava. Investicije u OIE su deo strateškog opredeljenja kompanije i cilja postavljenog na nivou cele A1 Grupe, koji se odnosi na postizanje klimatske neutralnosti do kraja 2030.