NBS upozorava na prevare
Narodna banka Srbije upozorila je građane na velike prevare na društvenim mrežama poput Instagrama i Fejsbuka. Ove prevare se odnose na učestalo pojavljivanje lažnih anketa u kojima im se nude novčane nagrade ukoliko popune anketu i dostave određene informacije.
Takve ankete, naveli su iz NBS, zapravo su kreirali kriminalci, koji se oglašavaju na lažnim profilima poslovnih banaka, pod njihovim imenom i logom a cilj im je da se od građana pribave podaci koji će kriminalcima omogućiti pristup računima građana preko aplikacije elektronskog i mobilnog bankarstva.
Narodna banka Srbije je u prethodnim danima utvrdila lažne ankete u kojima se od građana traži da dostave četiri poslednja broja kartice, podatke s korisničkog naloga elektronskog ili mobilnog bankarstva, uključujući i šifru, kao i da proslede poruke koje sadrže aktivacione kodove za pristup elektronskom bankarstvu, navodi se u saopštenju centralne banke.
Dodaje se da nakon što putem ankete dobiju ove podatke, kriminalci mogu da koriste platne instrumente građana i obavljaju transakcije njihovim novčanim sredstvima, a da građani postaju svesni prevare tek kada im stigne poruka o zaduženju računa.
NBS apeluje na građane da se vode logikom i nikako ne odaju svoje podatke drugim licima i da znaju da ako njihova poslovna banka ima nameru da im uplati određena novčana sredstva, ona već ima podatke o njihovom broju računa u toj banci, broju kartice, kao i druge podatke.
Sigurnosne šifre koje banke dostavljaju građanima za korišćenje platnih instrumenata, kartica i elektronskog odnosno mobilnog bankarstva (PIN kartice, aktivacioni kodovi, SMS poruke s kodovima za izvršenje transakcije), kao i sigurnosni podaci koje građani nakon toga sami kreiraju (šifra za pristup nalogu elektronskog bankarstva, izmenjeni PIN kartice), poznati su isključivo vlasniku računa i građani ne bi trebalo da ih prosleđuju nikome, uključujući i lica koja se predstavljaju kao predstavnici njihove banke, naveli su NBS.
Korisnici platnih kartica ili aplikacije elektronskog odnosno mobilnog bankarstva bi trebalo da znaju da banka takve podatke od njih nikada neće tražiti putem društvenih mreža ili anketa, a posebno neće za takve informacije nuditi novčanu nagradu.
Građanima koji su možda već popunili sličnu anketu iz NBS savetuju da se bez odlaganja jave svojoj banci i blokiraju dalje korišćenje kartice ili aplikacije elektronskog odnosno mobilnog bankarstva.
Nakon što ste obavestili banku o zloupotrebi, dalji rizik izvršenja transakcija prelazi na banku koja vam je izdala platni instrument, ističe se u saopštenju Narodne banke.
Autor: Tanjug