Gubici proizvođača automobila zbog pandemije procenjeni na 210 milijardi dolara
Pandemija korona virusa znatno je uticala na automobilsku industriju i u 2021. godini. Gubici se procenjuju na čak 210 milijardi dolara, što je skoro duplo više u odnosu na prvu prognozu iz maja prošle. godine.
Prema podacima konsultantske firme AlixPartners iz septembra, do kraja 2021. godine prognoziran je pad proizvodnje za 7,7 miliona automobila, u odnosu na prve prognoze u maju (3,9 miliona), pisao je CNBC.com.
Da je situacija u auto-industriji u 2021. godini bila alarmantna potvrdila je za Biznis.rs generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Aleksandra Graovac, koja kaže da se ovakvo stanje ne pamti.
„Ova godina je bila veoma neizvesna i u znaku nestašice mikročipova za veliku većinu proizvođača. Turbulencije izazvane pandemijom su nastavljene, smanjen obim proizvodnje zbog restrikcija prouzrokovao je destabilizaciju nabavke mikročipova, što je u periodu rasta potražnje onemogućilo stabilnu proizvodnju i isporuke.
Sve veći naglasak na vozilima na električni i ostale alternativne pogone donosi dodatne promene u ovaj veliki i veoma značajan segment industrije u svetu“, objašnjava naša sagovornica.
Destabilizacija nabavke mikročipova obeležila je proteklu godinu, te je zbog kašnjenja u isporukama znatno opao obim proizvodnje. Loše vesti stigle su iz Toyote pred sam kraj godine, sa najavom da će u januaru obustaviti proizvodnju u pet domaćih fabrika zbog problema u lancu snabdevanja, nestašice čipova i pandemije Covid-19. Najveći japanski proizvođač automobila saopštio je da će zastoj u fabrikama uticati na oko 20.000 vozila, ali da neće uticati na njihov godišnji cilj proizvodnje od devet miliona vozila, preneo je Reuters.
Tračak nade je tu, ako se vratimo u Srbiju, jer broj prvi put registrovanih novih vozila je u porastu u odnosu na 2020. godinu, ali nije dostigao nivo iz 2019, kaže Aleksandra Graovac i osvrće se na omiljenu temu vozača u Srbiji – polovne automobile.
„Što se tiče polovnih automobila, oko čega se diže velika prašina u poslednje vreme, potražnja raste zbog dugih rokova isporuke novih vozila. Sa potražnjom rastu i cene, što je i očekivano. Ukupan broj uvezenih polovnih vozila se bez obzira na pandemiju ne smanjuje, već je gotovo stabilan sa oko 150.000 uvezenih polovnjaka godišnje. Od toga je više od 70 odsto vozila starijih od 10 godina, što dovodi do toga da se ukupna starost voznog parka u Srbiji ne smanjuje, naprotiv“, kaže Graovac i dodaje da će promene prouzrokovane pandemijom sigurno uveliko uticati i dalje na izazove sa kojima se suočava auto-industrija.
Električna i vozilo bez volana
U Srbiji se tokom 2021. godine o električnim automobilima više govorilo nego što su se vozili. A da bi se ova vrsta vozila omasovila u upotrebi država je dala stimulans, te je tako tokom prošle godine podneto 435 zahteva, a pravo na subvenciju ostvariće 374 fizička i pravna lica, za kupovinu 514 vozila.
Nemačka automobilska kompanija BMW objavila je u decembru da je prodala milionito električno vozilo (EV) i da planira da do 2025. godine dostigne cifru od dva miliona prodatih automobila koji su u potpunosti električni. Italijanski proizvođač automobila Alfa Romeo najavio je u avgustu da će preći isključivo na proizvodnju električnih vozila od 2027. godine, za kada je planirano gašenje aktuelnih generacija modela Giulia i Strelvio.
Za one koji bi da voze, a da realno ne voze, Apple je najavio da će do 2025. godine napraviti vozilo bez volana. Naime, novi izvršni direktor projekta softvera Apple Watch Kevin Linč (Kevin Lynch) postavio je cilj da kompanija u roku od četiri godine konstruiše potpuno samovozeći automobil. Analitičari Bloomberga navode da je pitanje kada će, a ne da li će, kompanija Apple ući u trku na tržištu električnih vozila. Neki izvori tvrde da je Apple već pokrenuo razgovore o partnerstvu sa Volkswagenom.
I mi formulu za trku imamo
Srpski Formula student tim Drumska strela predstavio je na Mašinskom fakultetu u Beogradu prvu električnu formulu napravljenu u Srbiji.
Na ovom projektu radilo je 100 studenata sa Mašinskog, Elektrotehničkog, Tehnološko-metalurškog, Arhitektonskog i Fakuleta organizacionih nauka, kao i studenti Vojne akademije i Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu.
„Ideja e-vozila postoji još od 2017. godine, ali do sada nije bilo prilike da se ona realizuje. Savremena tehnologija je svakako bila veliki izazov za tim, ali smo ostavarili svoju viziju. Uz mnogo truda uspeli smo da ideju o vozilu budućnosti sprovedemo u delo. Od sezone 2021/22. jedino vozilo koje će tim Drumska strela izrađivati biće električno vozilo sa kojim ćemo predstavljati Srbiju na prestižnim međunarodnim takmičenjima“, rekao je Bogdan Čarapić, vođa Formula student tima Drumska strela, pisao je Biznis.rs
Izvor: Biznis.rs
Foto: Tanjug/AP