Društvo

Stari dugovi koče odobravanje novih zajmova

Primanje plate ili drugih prihoda preko tekućih računa u Srbiji je uobičajeno. U poslovnim bankama ima 7,4 miliona računa, a koristi ih 4,9 miliona klijenata. Pošto, bar u proseku, nismo toliko bogati da nam plata i druga primanja ne stanu na jedan račun, postavlja se pitanje otkud višak.

Razlog je u tome što su građani uz promenu posla menjali i banku, drugi račun nekad se otvarao zbog povoljnije kamate za kredit koje su finansijske kuće davale svojim klijentima, ali i zbog refinansiranja.

Isto tako, banke su u vreme visokih kamata na štednju klijentima s debljim depozitima besplatno ostvarale račune i nisu naplaćivale održavanje, bar izvestan broj godina.
Tih, najčešće neaktivnih računa, preko kojih nema platnog prometa, klijenti se sete kada ih iz banke podsete na to da treba da izmire troškove.

Gora varijanta je da klijent za zaboravljeni račun i dug na njemu sazna kada odluči da podine kredit pa zbog neizmirenih obaveza dobije negativan odgovor od Kreditnog biroa.
Nedavno nam se za pomoć obratila čitateljka koja u Hipo banci ima račun koji je otvorila kada je uzimala kredit i na koji je zaboravila.

U banci su joj sugerisali da ga ne zatvara jer troškova nema. Međutim, Hipo banku je sredinom prošle godine preuzeo američki fond i postala je Adiko banka.
Novi vlasnici su posao počeli od sređivanja baze klijenata. Svima su, na adrese koje su naveli pri otvaranju računa, poslali obaveštenje o starim obavezama i novim pravilima.

Besplatan izveštaj

Svi građani Srbije imau pravo da jednom godišnje dobiju od Kreditnog biroa Udruženja banka besplatan izveštaj.
Klijenti koji su imali otvorene račune u više banaka, uzimali i refinsirali kartice i obaveze po njima ili ulazili u minus, trebalo bi to da iskoriste.
Tada će imati jasnu sliku o obavezama i neće im se desiti da im se, poput fantoma, pojavi stari dug i negativan izveštaj kada se odluče za novi zajam.

Poštujući rok za obaveštavanje, koji je propisan Zakonom o platnim uslugama, obavestli smo klijente da će se izmene primenjivati od 1. januara 2017.
Isto obaveštenje nalazi se i na sajtu banke. Svima koji nisu saglasni s izmenama, ostavili smo mogućnost da jednostrano raskinu ugovor.

Klijente koji to još nisu uradili pozivamo da dođu u matičnu filijalu da bi rešili situaciju, odgovorili su iz Adiko banke.

Da li je klijent u pravu ili nije zbog troškova vezanih za nekorišćeni račun, lako može saznati ako prvo proveri ugovor koji je s bankom potpisao.
U njemu su nabrojana sva prava i obaveze klijenata. Korisnici te usluge se često žale da bi oni sve izmirili da su znali, a…

Po zakonu o zaštiti korisnika finansijskih usluga, banke su dužne da jednom mesečno, a bez naknade, dostave korisniku poštom ili imejlom podatke o svim promenama na računu.U slučaju da banka menja naknadu, o tome takođe treba da obavesti klijenta, i to najmanje 15 dana pre primene nove tarife. To je dovoljan rok da klijent zatvori račun i u drugoj banci otvori novi.
Zatvaranje računa je besplatno. Ukoliko klijent ima stare dugove, treba tada da ih izmiri i da vrati platne kartice.

Ako je pak na računu u plusu, onda će mu po zatvaranju banka isplatiti novac ili ga prebaciti na račun druge banke.

Nakon što se procedura zatvaranja okonča, klijent od banke može da zatraži i dobije potvrdu da je po tom osnovu izmirio sve obaveze. Taj papir će ga koštati 300 dinara, ali novih obaveza po starom računu tada više neće biti.

O promeni adrese, prebivališta ili mesta boravka banku treba obavestiti i to je, pre svega, u interesu klijenta.

Izvor: Dnevnik.rs

Podeli