DruštvoVesti

Koliko stvarno košta nalepnica za električne trotinete?

Da li nalepnica za električni trotinet košta 7.000 ili 2.000 dinara, pitanje je koje se postavlja ovih dana? Nakon što je na društvenim mrežama postala viralna objava jedne devojke o tome kako nalepnica za električni trotinet košta 7.000 dinara, te kako se zakazivanje termina naplaćuje 1.500 dinara, povelo se pitanje da li je novi pravilnik olakšao vozačima lakih električnih vozila život ili uneo novu konfuziju.

Podsetimo, prošlogodišnjim izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti sabraćaja predviđeno je, između ostalog, da vozači električnih trotineta do 15. juna ove godine moraju da imaju nalepnicu koju izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja, a koja se pribavlja na jednoj od 150 lokacija AMSS-a.

Lokacije su navedene na njihovom sajtu, kao i brojevi telefona. Potrebno je, navodi se, zakazati termin, zbog velikih gužvi.

„Sad je tu novi zakon da, ukoliko imaš trotinet i ako ga koristiš, treba da ga registruješ. Međutim, postoje lista mesta gde je moguće registrovati trotinete. Ja krenem redom, šta mi je najbliže, da zovem. Međutim, na prvih deset telefona koji su mi bili najbliže, niko se ne javlja. Dorćol, opština Stari Grad se javi na telefon i kažu da kod njih može da se registruje, s tim što moraš da uradiš obavezan tehnički pregled za trotinet koji košta 4.000 dinara. E sada, nije problem u 4.000 dinara, nije problem ni to što cela registracija košta 3.000 dinara, znači 7.000, što je 20 odsto cene trotineta. Nego je problem što uslov da treba da imaš određen tehnički pregled za trotinet ne stoji na zvaničnom sajtu“, rekla je ona.

„Međutim, oni imaju mogućnost da registruju samo pet trotineta tog 2. jula. Ti moraš da rezervišeš mesto. A kako ga rezervišeš? Tako što im uplatiš 1.500 dinara za rezervaciju registracije za trotinet. Bukvalno živimo u Matriksu. Meni je absurdno da dajem pare za rezervaciju registracije. Nazovem Mionicu. Oni mi kažu da oni nemaju ovlašćenja da rade registracije“, rekla je ona, dodavši da je Mionica na spisku AMSS-a.

Devojka je potom zamolila pratioce da joj odgovore da li je neko uspeo da registruje trotinet i da li je plaćao rezervaciju i tehnički pregled.

I dok je većina komentarisala kako ih „u ovoj zemlji više ništa ne čudi“, drugi su istakli da ovo nisu tačne informacije.

Više vozača javilo se rekavši da su u svojim gradovima zakazali termin i ništa nisu platili, da je čitava procedura trajala 10 minuta i da su platili sve oko 2.500 dinara.

AMSS: Zakazivanje besplatno, sve košta oko 2.500 dinara

„Cena usluga u vezi sa izdavanjem nalepnice za laka električna vozila iznosi 1.560,00 dinara, a cena obrasca nalepnice za laka električna vozila iznosi 500,00 dinara. Dodatno, potrebno je da podnosilac zahteva prilikom podnošenja istog uplati i 380,00 dinara za Republičku administrativnu taksu. Prilikom plaćanja takse postoje i prateći troškovi provizije koja zavisi od mesta na kom se uplata vrši, a koji u proseku iznose oko 60 dinara. Imajući u vidu prethodno navedeno, zbirni iznos svih troškova iznosi oko 2.500,00 dinara“, potvrdili su za N1 iz AMSS-a.

Na pitanje da li je potreban tehnički pregled, odgovorili su da se od samog početka procesa izdavanja nalepnica u javnosti se ustalio termin “registracija” trotineta, pa se, shodno tome, ova vrsta usluge poistovećuje sa registracijom automobila ili motocikala.

„Međutim, prilikom izdavanja nalepnica ne vrši se ‘registracija’ već izdavanje nalepnice za laka električna vozila i nije potreban ni tehnički pregled vozila“, objasnili su oni.

Dodali su da je usluga zakazivanja termina potpuno besplatna.

Problemi, ipak, brojni

Međutim, kako navodi Aleksandar Mijailović, predstavnik Udruženja vozača trotineta, novim pravilnikom uneta je izvesna konfuzija.

„Ne dozvoljava se registracija nekih jačih modela, bez obzira da li su limitirani ili ne. Svaki tehnički radnik u AMSS pravila tumači na svoj način. Osnovna karakteristika, da bi lako električno vozilo moglo dobiti nalepnicu, jeste da masa praznog vozila ne prelazi 35 kilograma, nominalna snaga elektromotora da bude do 0,6kW, a najveća brzina do 25 kilometara na čas. Međutim, vozilo koje ima motor od 0,6kW može da ide brže od 25 kilometara na sat. Svesno ili nesvesno zakonodavac je uveo neku vrstu limitiranja. Još uvek nije jasno da li je dozvoljeno limitiranje samo brzine ili snage“, navodi sagovornik portala N1.

Sve što je urađeno sa tim novim propisima jeste da su ljudi uplašeni da voze trotinete i voze ih manje, smatra on, dodajući da sa druge strane ništa nije urađeno po pitanju bezbednosti vozača u saobraćaju.

„Zbog toga je mali odziv za nalepnicu. Spominje se nekih 5.000 registrovanih trotineta od 250.000 koliko su procene da ih ima u Srbiji“, smatra.

Glavni razlog je, navodi, to što su procedure nejasne.

„Od ljudi se traži da model i marku trotineta pogledaju na donjoj strani vozila, te da ih izguglaju na internetu i tako nađu tehničku dokumentaciju. A onda se kod jednog distributera u jednoj zemlji navode se jedni podaci, kod drugog distributera drugi podaci“, rekao je Mijajlović.

Napominje da ne postoji laboratorija u kojoj vozači mogu da odvezu svoj trotinet na analizu i saznaju fizičke karakteristike vozila, kao i da ništa nije učinjeno na poboljšanju uslova bezbednosti vozača u saobraćaju.

„U pravilniku je navedena mogućnost da se trotinet odveze na ispitivanje u ovlašćenu laboratoriju ukoliko je vlasnik izgubio ili nema dokumentaciju, a takva laboratorija još uvek ne postoji, iako je saobraćajna policija počela da piše kazne. Nije poznato zašto se kažnjavaju vozači jačih trotineta bez nalepnice, kada ova vozila ne mogu dobiti nalepnicu, jer ne spadaju u kategoriju lakih električnih vozila“, napominje on.

Očekuje se da će do iduće godine ostati 20-30 odsto od današnjeg broja vozaća trotineta, te da će nakon takve vrste represije nadležni izaći sa stavom da su trotineti bili samo trend, smatra on.

„Srbija ima najlošiji zakon u EU, a očekujemo takve rezultate i po pitanju bezbednosti saobraćaja. Svi mediji su objavili da je u proteklih nedelju dana kažnjeno preko 100 vozača trotineta (uglavnom za ne nošenje kacige, prsluka i ne posedovanje nalepnice), dok se suptilno piše o tome da je u istom periodu od sedam dana sancionisano više od 1.700 drogiranih i pijanih vozača automobila. Dakle, svi resursi su usmereni na progon trotineta, dok nam se drogirani i pijani vozači automobila baškare po putevima“, zaključio je on.

Autor: Dunja Savanović

Shutterstock / Akaberka

 

 

Podeli