PATROLA “NOVOSTI” NA TRASI “MILOŠA VELIKOG”: Tunel sa 88 kamera i asfalt kao na pisti
Reporteri “Novosti” u ponedeljak obišli novu deonicu auto-puta od Obrenovca do Ljiga koji će svečano biti otvoren 18. avgusta i spojiti prestonicu sa Čačkom
PUTOVANjE do Čačka za većinu vozača će od nedelje biti potpuno drugačije. Umesto Ibarskom magistralom, od Beograda će moći da prođu novom modernom saobraćajnicom na Koridoru 11. Najopasniji putni pravac u zemlji, koji mnogi zovu i “crna magistrala” ili “magistrala smrti”, zbog nekoliko stotina saobraćajnih nesreća na godišnjem nivou, biće velikim delom zamenjen auto-putem u šest traka.
Otvaranjem deonice Obrenovac – Ljig od 62,7 kilometra, uz postojeći pravac Ljig – Preljina, biće zaokružena jedna celina Koridora 11 od 103,6 kilometara.
Naša ekipa prošla je ovom trasom pre zvaničnog otvaranja i uverila se da je sve spremno za prve automobile i kamione koji će u nedelju 18. avgusta protutnjati ka zapadnoj Srbiji i dalje ka Jadranu.
Ulaz na novu trasu auto-puta koji će nositi ime “Miloš Veliki” ka Crnoj Gori iz Beograda, ili sa auto-puta Beograd – Zagreb, iz Novog Sada, kao i sa auto-puta Niš – Beograd je isti – na petlji u Mislođinu, kod Obrenovca.
Iz centra grada do ove petlje se najbrže stiže pored Beogradskog sajma i Ade Ciganlije, preko Ostružnice i Umke, do kružnog toka u Bariču, gde se levo skreće ka Stepojevcu, a posle 300 metara je uključenje na auto-put.
Za putnike koji idu iz pravca Niša, isključenje sa Koridora 10 je kod Bubanj potoka, a zatim bi trebalo da prođu Obilaznicom oko Beograda i da kod Ostružnice skrenu levo ka Obrenovcu. Preko Umke će stići do Bariča i opet do kružnog toka gde ih skretanje levo vodi ka Stepojevcu i uključenju na auto-put. Iz pravca Zagreba vozači će posle NR “Šimanovci” držati puta u levim trakama i pratiti pravac za Niš i Čačak, jer se za Beograd put odvaja desno. Posle mosta preko Save kod Ostružnice naići će na isključenje za Obrenovac desno i nastaviće dalje put preko Ostružnice, Umke Bariča do uključenja na auto-put.
Da bi se uključili na novi auto-put, Beograđani će morati da voze oko 30 kilometara, koliko je rastojanje od centra grada do petlje u Mislođinu. Na desetom kilometru nove saobraćajnice postavljena je čeona naplatna rampa “Obrenovac” na kojoj će vozači uzimati kartice za putarinu. Oni koji voze do kraja deonice, svih 103 kilometra, moraće da izdvoje 420 dinara na NS “Preljina”.
Savetnik ministarke građevinarstva Nebojša Pavlović, koji je našu ekipu sačekao na početku nove trase, zajedno sa predstavnicima “Puteva Srbije” i sa Svetlanom Milinski, šefom nadzora, kaže za “Novosti” da je sve spremno za otvaranje u nedelju.
Povezivanjem ovih 62,7 kilometara na postojeću deonicu Ljig – Preljina dobićemo 103,6 kilometra auto-puta do Čačka – napominje Pavlović. – Do kraja godine će biti okončana i izgradnja dela od Surčina do Obrenovca, a u toku su i radovi od Preljine do Požege. Dalje će ova saobraćajnica voditi do Boljara, ka granici sa Crnom Gorom.
Koliko je ovaj projekat bio zahtevan svedoči i podatak da su graditelji morali da ukrote ukupno 44 vodotoka i to u dužini od oko 20 kilometara. Pavlović ističe da je osim prirode, mnogo glavobolje građevincima zadao i ljudski faktor. Prvo isključenje na novoj trasi je petlja Ub, koja se nalazi na 26. kilometru. Tu počinje i deonica od 12 kilometara koja je završena pre nekoliko godina, ali nikada nije bila u funkciji. Pre povezivanja sa novim deonicama bilo je potrebno njeno “krpljenje”.
Poseban problem je nemar na deonici od Uba do Lajkovca,gde smo morali da uklonimo trup puta u dužini od 2,5 kilometra i da ponovo izlivamo asfalt – objašnjava savetnik ministarke građevinarstva. – Važno je da je sada sve gotovo i da putovanje kroz Srbiju dobija potpuno novu dimenziju. Ovaj koridor povezuje više regiona i predstavlja žilu kucavicu i očekujemo da značajno doprinese bezbednosti na putevima, jer dobijamo alternativu za Ibarsku magistralu. Dosad nam je do Čačka bilo potrebno oko dva sata i 10 minuta, a od sledeće nedelje će se od Obrenovca do Čačka putovati od 45 do 50 minuta.
Auto-put je projektovan za brzine do 130 kilometara na sat, dobro je obeležen i veoma ravan sa dugim pravcima i kontra-nagibima. Na deonici su tri petlje – Ub, Lajkovac i Ljig, na kojima će lokalno stanovništvo moći da se uključi na Koridor 11.
Preglednost auto-puta je veoma dobra, a naša ekipa se uverila da se do kraja novoizgrađene deonice putuje brzo i bezbedno. Putari su postavili saobraćajnu signalizaciju, a ispred tunela Brančić već su upaljeni ekrani koji će vozače obaveštavati o ograničenju brzine i stanju u tunelu, koji je dugačak 960 metara.
Odmah pored ovog “pametnog” objekta, izgrađen je i operativni centar koji je opremljen najnovijim video-nadzorom. Čini se da ne može ni muva da proleti, a da to ne registruju radnici koji pomno prate situaciju na ekranima. Tunel i njegovi prilazi pokriveni su sa čak 88 kamera, a zaposleni u operativnom centru 24 časa imaju direktan prenos dešavanja.
Svetlana Milinski, nadzornik radova na deonici Koridora 11, kaže da su radnici pripremljeni za čak 49 scenarija nepoželjnih situacija, koje bi mogle da se dogode. Spremni su da preduprede vanredne situacije poput požara, vožnje u suprotnom smeru, vremenskih neprilika, dima, pešaka ili stranih predmeta izbačenih iz automobila…
Tunel Brančić je bio najzahtevniji deo auto-puta od Obrenovca do Ljiga, zato što je geološki sastav bio veoma raznolik i zahtevan – ističe Milinski. – Bilo je mnogo nepredvidivih situacija i naročito pojave vode u prvoj petini tunela sa ulazne strane. Samo na ovom objektu iskopano je 250.000 kubika zemlje i raznog materijala, a ugrađeno je 92.000 kubika betona i 5,5 miliona kilograma armature. Kada imamo te brojke, jasno je da je to jaka i stabilna konstrukcija. On je u svakom pogledu bio izazov za inženjere i radnike koji su ga izgradili.
A koliki je posao iza neimara koji su asfaltirali ovu deonicu svedoče i brojke: ugrađeno je oko 1,7 miliona kubika drobljenog kamena, 700.000 tona asfalta, osam miliona kubika nasipa, mnogo sati ljudskog rada i puno znoja.
Kada se ovaj deo auto-puta spoji oko Nove godine sa deonicom Surčin – Obrenovac, od Beograda do Čačka stizaće se za sat, što bi moglo da znači da u budućnosti neće biti neobično i da neki Beograđanin živi u prestonici, a radi u Čačku i obrnuto. Ovaj deo dugačak je 17,6 kilometara, a novi most preko Save i Kolubare već se ponosno šepuri između Surčina i Obrenovca.
PUTARINA 420 DINARA
VOŽNjA od naplatne rampe Obrenovac do izlaska u Preljini koštaće 420 dinara. Iako su sve naplatne rampe (i čeona i bočne) gotove, još se ne zna kada će se krenuti sa naplatom. Svečano otvaranje zakazano je za 18. avgust uveče.
I UGODNOST I BEZBEDNOST
S obzirom na to da je deonica projektovana za brzine od 130 kilometara na sat, ona je elegantna i udobna i ugodna za vožnju – kaže Svetlana Milinski, šef nadzora. Vodilo se računa i o bezbednosti u saobraćaju, pa je ugrađeno i mnogo opreme, koja štiti učesnike u saobraćaju. Skoro 200 kilometara odbojne ograde je postavljeno, kao i oko 95 kilometara zaštitne žičane barijer. Instalirano je i 53.700 metara kvadratnih najsavremenije horizontalne signalizacije.
Izvor: Večernje novosti
Foto: M. Labudović / Auto-put “Miloš Veliki”