NOVA PRAVILA, OBAVEZNA ZA SVE! U Srbiji na bazen, u spa, u hotel više ne možete kao ranije

Na sajtu Privredne komore Srbije objavljene su preporuke koje je sačinio Institut za javno zdravlje “Dr Milan Jovanović Batut” u okviru ublažavanja mera za turističke agencije, hotele, bazene i spa centre.

U dokumentima je detaljno objašnjeno na koji način turističke agencije, hoteli, bazeni i spa centri treba da se ponašaju i kojih mera treba da se pridržavaju kako bi se rizik od virusa korona sveo na minimum.

Potrebno je i obezbediti dovoljno zaštitne opreme, na ulazu postaviti dezobarijeru, kao i alkohol za dezinfekciju ruku. Na ulazu i svim vidnim mestima neophodno je postaviti obaveštenje o obavezi pridržavanja opštih mera prevencije.

Posebna preporuka navedena je za toalete koje bi trebalo redovno čistiti i dezinfikovati, kao i opremiti toalet papirom, sapunom, papirnim ubrusima i dozerima za dezinfekciju ruku. Jedna od preporuka je i postavljanje obaveštenje o obavezi pranja i dezinfekcije ruku, kao i uputstva za pravilno pranje ruku.

Otpad bi trebalo odlagati u kese u kante za smeće sa pedalom za nožno otvaranje kako bi se izbeglo dodirivanje površine kante. Preopruka je da bi kese sa otpadom trebalo zavezati pre bacanja u kontejner. Za turističke agencije poželjno je da se rad organizuje u dve smene kako bi između smena bilo dovoljno vremena za čišćenje i dezinfekciju.

Kako se čiste sobe

U hotelima važi posebna procedura za čišćenje soba, pa je to neophodno obavljati u skladu sa postojećim procedurama, uz mogućnost prilagođavanja u dogovoru sa zahtevima gostiju.

Sve površine koje se često dodiruju (ormarići, stolovi, stolice, telefon, daljinski upravljač, kvake, prekidači itd.), a posebno kupatila, moraju se detaljno očistiti nakon smene gostiju. Prljavu posteljinu trebalo bi pakovati u posebne kese i posebno voditi računa da se ne meša sa čistom posteljinom i peškirima, naročito ukoliko ne postoje odvojena kolica za čist i prljav veš.

Za hotele takođe važi da se pri dolasku ili odlasku gostiju u grupama rad organizuje tako da se gosti ne susreću i da između dve grupe ostane dovoljno vremena za čišćenje i dezinfekciju. Preporučuje se da, ukoliko je moguće, gosti obave onlajn prijavu u hotel, kao i da najave odjavu iz hotela dan ranije kako bi se smanjilo čekanje na recepciji.

Posebna preporuka za bazene i spa centre je da se maske, osim oko bazen, moraju nositi i u spa zoni, jer se u vlažnoj sredini maska brzo ovlaži i nema zaštitnu ulogu. Zato je tokom boravka pored bazena, u bazenima i u spa zoni posebno važno održavati preporučenu fizičku udaljenost od najmanje dva metra u svim pravcima.

Takođe je neophodno pojačati higijenu ruku i ličnu higijenu: učestalo pranje ruku vodom i sapunom u trajanju od najmanje 20 sekundi uz završnu dezinfekciju, obavezno korišćenje toaleta pre korišćenja bazena, obavezno tuširanje pre ulaska i nakon izlaska iz bazena, obavezno korišćenje postavljenih dezobarijera pre ulaska u bazen, nošenje kape. Jedna od preporuka je i postavljanje obaveštenja o obavezi pranja i dezinfekcije ruku, kao i uputstva za pravilno pranje ruku.

Preporuka je i da se na ulazu u liftove postave upozorenja o maksimalno dozvoljenom broju osoba u liftu i ispred liftova, kako bi se poštovalo pravilo međusobne fizičke udaljenosti.

Ako je reč o članovima jedne porodice ili gostima smeštenim u istoj sobi, zavisno od veličine lifta, moguć je prevoz liftom i većeg broja osoba istovremeno. Ispred lifta postaviti beskontaktni dozer sa sredstvom za dezinfekciju ruku na bazi 70% alkohola, preporučuju iz Instituta za javno zdravlje “Dr Milan Jovanović Batut” .

Ko sve mora da nosi maske i koja je distanca neophodna

Prvenstveno, zaposleni i gosti ili klijenti moraju biti bez simptoma koji ukazuju na COVID-19 (povišena temperatura, kašalj, kratkoća daha, otežano disanje, gubitak čula ukusa i mirisa).

Preporučuje se nošenje maske. Rukavice se preporučuju zaposlenima. Neophodno je i održavanje međusobne fizičke udaljenosti od dva metra, osim ako su u pitanju članovi jedne porodice, odnosno gosti koji su zajedno smešteni u sobi hotela ili ako su klijenti koji su došli zajedno u turističku agenciju.

Poželjno je obezbediti mogućnost održavanja propisane fizičke udaljenosti između zaposlenih i gostiju ili klijenata, a samu dužinu kontakta svesti na manje od 15 minuta. Ukoliko to nije moguće, trebalo bi, preporučuju stručnjaci “Batuta”, postaviti vertikalne barijere od pleksiglasa ili sličnog materijala pogodnog za čišćenje i dezinfekciju. Posebno je bitno često brisati radne površine i opremu.

Takođe, trebalo bi osigurati nadzor nad zdravstvenim stanjem zaposlenih. Zaposleni bi trebalo svakodnevno bar dva puta dnevno da mere temperaturu i proveraju da li imaju neki od simptoma COVID-19, a posebno pre dolaska na posao.

U slučaju pojave simptoma koji ukazuju na COVID-19 zaposleni ne bi trebalo da dolazi na posao, već je preporuka da se javi lekaru u nadležnom domu zdravlja. Brojevi telefona nadležnog doma zdravlja i epidemiologa teritorijalno nadležnog instituta/zavoda za javno zdravlje trebalo bi da budu dostupni svim zaposlenima.

“Smrt” švedskog stola

U situaciji pojave oboljenja COVID-19 kod zaposlenog ili gosta hotela, direktor ili upravnik je u obavezi da o tome odmah obavesti epidemiologa nadležnog instituta ili zavoda za javno zdravlje radi daljeg postupanja.

Ukoliko se prostorije u sklopu hotela koriste za održavanje sastanaka, posle svakog sastanka trebalo bi obezbediti pauzu u trajanju od najmanje sat vremena. Preporuka je da bi tokom pauze prostorije najpre trebalo da budu očišćene rastvorom neutralnog deterdženta, a zatim dezinfikovane – podovi sredstvom na bazi hlora, površine koje se često dodiruju rukama (radni stolovi, tastature kompjutera, kompjuterski miš, telefoni) sredstvom na bazi 70% alkohola i provetravaju najmanje pola sata. Vodu i sokove tokom sastanka trebalo bi služiti u originalnoj ambalaži, koja je prethodno oprana. Izbegavati služenje hrane. Takođe, ne preporučuje se posluživanje hrane u hotelskom restoranu po principu “švedskog stola”.

U igraonicama za decu preporuka je da rad zaposlenih bude organizovan u skladu sa preporukama za predškolske ustanove.

Opšte mere prevencije tokom organizovanog prevoza putnika turističkih agencija

Institut za javno zdravlje “Dr Milan Jovanović Batut” preporučuje održavanje higijene kabine vozača, kapetana ili posade broda i radne okoline , vozačkog mesta ili kormila i kabine tako da se svakodnevno, više puta dnevno, prebrišu površine sredstvom za dezinfekciju na bazi 70% alkohola. Posebno se brišu one površine koje se često dodiruju rukama kao što su kvake na vratima, volan, tabla sa komandama za upravljanje vozila ili kormilo.

Preporučuje se postavljanje providne fizičke barijere između vozačkog mesta i putnika, a ako to nije moguće, prvi red sedišta iza vozača ne treba koristiti za prevoz putnika.

Stručnjaci “Batuta” posebno podsećaju na redovno održavanje higijene ruku. Kada god je moguće, vozač ili kapetan, posada broda, kabinsko osoblje i putnici trebalo bi da peru ruke sapunom i vodom u trajanju od minimum 20 sekundi ili dezinfekcionim sredstvima na bazi 70% alkohola. Ruke treba oprati pre ulaska i nakon izlaska iz prevoznog sredstva, nakon stavljanja prtljaga u prtljažnik, nakon postupaka čišćenja prevoznog sredstva. Za vozača ili kapetana, posadu broda, kabinsko osoblje i putnike obavezna je dezinfekcija ruku na ulazu u prevozno sredstvo.

Iz “Batuta” podsećaju da je važno održavati i higijenu putničkog prostora. Pranje i čišćenje prevoznog sredstva obavlja se uobičajenim sredstvima prema uputstvu proizvođača. Posebnu pažnju trebalo bi obratiti na držače i rukohvate, prozorska stakla, kao i na naslone za glavu i ruke putnika koje je potrebno češće dezinfikovati sredstvima na bazi 70% alkohola. Obezbediti kantu za otpatke sa kesom za odlaganje koja se mora zavezati pre odlaganja u kontejner.

Vozilo treba redovno provetravati: pre početka vožnje, prilikom stajanja vozila na stajalištima, tokom vožnje držanjem prozora vozila otvorenim i nakon završetka smene. Ne savetuje se korišćenje klima uređaja za grejanje ili rashlađivanje vozila, a ukoliko je moguće prozore bi trebalo držati otvorenim i obezbediti kontinuirani protok vazduha.

Vozači i putnici su u obavezi da nose maske. Zaštitnu masku treba redovno menjati, a obavezno kada se ovlaži. Nakon menjanja maske oprati ili dezinfikovati ruke. Masku nositi sve vreme, a posebno tokom kretanja kroz vozilo, pri komunikaciji putnicima sa zaposlenima (vozač, vodič…). Trebalo bi izbegavati dodirivanje očiju, usta i nosa neopranim rukama tokom boravka u prevoznom sredstvu.

Agencija je dužna da upozori putnike pre polaska na put da su u obavezi da imaju svoje zaštine maske i dezinfekciona sredstva i da ih obezbedi ukoliko ih putnik nema. Agencija je u obavezi da obezbedi ličnu zaštitnu opremu svojim zaposlenima.

Obeležiti ulaz i izlaz za putnike posebnim nalepnicama. U vozilu postaviti obaveštenja o opštim merama prevencije (nošenje maske, pranje i dezinfekcija ruku, održavanje međusobne udaljenosti od najmanje dva metra).

Preporučuje se da se prilikom ulaska putnika prvo ispunjavaju sedišta u poslednjem redu, i to tako što se u okviru jednog reda sedišta prvo ispunjavaj sedišta do prozora.

Preporučuje se da se između putnika nalazi po jedno prazno mesto, odnosno da sede dijagonalno ili “cik-cak” jedan u odnosu na drugog. Putnici bi trebalo da sede tako da nisu okrenuti licem jedan ka drugom.

Ne preporučuje se deljenje hrane tokom putovanja. Ukoliko je to potrebno, onda hranu i napitke putnicima unapred ostaviti na sedišta kako bi se izbegao bliski kontakt sa putnicima. Pre unosa hrane i vode ili sokova obavezna je dezinfekcija ruku sredstvom na bazi 70% alkohola.

Ukoliko se kod putnika tokom putovanja pojave simptomi bolesti turistički radnici bi trebalo da ga izdvoje na posebno sedište koje je na rastojanju od najmanje dva metra od ostalih i obezbede mu transport do najbližeg doma zdravlja, odnosno do najbliže zdravstvene ustanove u stranoj zemlji. Ukoliko brodovi poseduju kafeterije i slične prostore gde se prodaje i služi voda, sokovi i hrana, kao i trgovačke objekte, potrebno je da rade u skladu sa preporukama za ugostiteljske i maloprodajne objekte.

Blic

Podeli