Više nije uvek i bolje – koliko su zaista korisni vazdušni jastuci za kolena?

Vazdušni jastuci za kolena imaju zanemarljiv učinak na rizik od povreda, a mogu ga čak i povećati, tvrde u Američkom institutu za bezbednost na putevima.

Da vazdušni jastuci u automobilima sprečavaju teže povrede u slučaju nesreća dobro je poznata stvar, ali dodavanje sve više njih u vozila ne rezultira uvek i boljom zaštitom.

Vazdušni jastuci za kolena, koji se aktiviraju sa donje komandne table i namenjeni su smanjenju povreda nogu, imaju zanemarljiv učinak na rizik od povreda, a mogu ga čak i povećati, pokazalo je istraživanje koje je u objavio Američki institut za bezbednost na putevima (Insurance Institute for Highway Safety – IIHS), koji je pandan evropskom Euro NCAP-u.

“Mnogo ljudi ima tu ideju da je više i bolje”, rekla je Becky Mueller iz IIHS-a. Ali preliminarno istraživanje ukazuje da to u ovom slučaju možda i nije tačno.

Studija IIHS ispitala je podatke iz više od 400 testova frontalnog sudara i stvarnih izveštaja o sudarima iz 14 američkih država. Od dve vrste testova frontalnog sudara onaj “sa malim preklapanjem” znači da 25 odsto prednjeg dela vozila ima udar sa barijerom, dok test “umerenog preklapanja” predstavlja 40 odsto interakcije sa barijerom, objašnjava Mueller.

“U testu malog preklapanja, vazdušni jastuci za kolena povezani su sa povećanim rizikom od povreda potkolenice i desne butne kosti, iako je rizik od povrede glave nešto smanjen”, navodi se u studiji.

Sa druge strane, vazdušni jastuci za kolena nisu uticali na povrede prilikom testa umerenog preklapanja.

Analiza sudara u stvarnom svetu pokazala je da vazdušni jastuci za kolena smanjuju ukupni rizik od povrede za pola procenta, sa 7,9 na 7,4 odsto.

“Mislimo da će vazdušni jastuci za kolena biti efikasni u sprečavanju nekih vrsta povreda nogu, ali takođe mogu dovesti ljude u opasnost zbog drugih vrsta povreda nogu koje se ne dešavaju u vozilima bez tih vazdušnih jastuka”, rekla je Mueller.

Studija IIHS-a dalje pokazuje da bi redizajniranje donjeg dela instrument table, kako bi se sprečio kontakt sa nogama, moglo biti “jednako efikasno rešenje u sprečavanju povreda nogu” kao i vazdušni jastuci za kolena.

“Ostale vrste vazdušnih jastuka, poput prednjeg vazdušnog jastuka na vašem upravljaču ili bočnih zavesa vazdušnih jastuka obično su usredsređene na smrtne povrede”, kaže Mueller.

“Povrede glave i grudnog koša mogu uzrokovati smrt, tako da je nama istraživačima lako reći da su vazdušni jastuci spasili život ili da bi mogli spasiti život. Povrede nogu neće nužno ubiti ljude, tako da je teže istražiti koliko je efikasna ta tehnologija”, objašnjava ona.

S obzirom da su automobili opremljeni vazdušnim jastucima za kolena tek otprilike poslednjih 10-ak godina, rekla je Mueller, ima jedva dovoljno podataka da bismo počeli da ih proučavamo.

IIHS navodi i da je jedan od razloga zašto su neki proizvođači automobila ugradili vazdušne jastuke za kolena taj da bi njihovi modeli mogli da prođu propisane federalne testove sa nevezanim ispitnim lutkama. Sa druge strane, IIHS podseća da su na njihovim ispitivanjima lutke uvek vezane pojasevima prilikom testova bezbednosti.

 

Izvor: B92, TPORTAL.HR

Foto: IIHS (ilustracija)

 

Podeli