Društvo

DAN POTROŠAČA: Samo dobro informisan potrošač uspeva da zaštiti svoja prava

Danas je Svetski dan potrošača . Prema podacima Nacionalne organizacije potrošača Srbije u prošloj godini građani su se najviše žalili na informacionu i komunikacionu opremu . Od ukupnog broja prijava čak 20 odsto žalbi se odnosilo upravo na kvalitet ovih uređaja, dok je na drugom mestu odeća i obuća, a tek na trećem bela tehnika koja je godinama, po broju reklamacija bila na prvom mestu. Potrošači su veoma malo upoznati sa svojim pravima, zato smo istraživali koje su nadležnosti Tržišne inspekcije.

“Ne zna. Da znam ali ne koristim. Ne”.

Ovo su najčešći odgovori građana. Većina ih nije upoznata sa osnovnim potrošačkim pravima. I Tržišna inspekcija u Novom Pazaru upoznata je sa ovom činnjenicom i kažu na raspolaganju su svima kada su saveti u pitanju. Žele da potrošači budu što bolje upoznati sa sovjim pravima.

“Potrošači se obraćaju Tržišnoj inspekciji kada uoče da nisu istaknute maloprodajne cene na uočljiv nači za potrošače, kada ne dobiju račun o kupljenoj robi. Kada uoče da roba nije propisno označena I upakovana.
Kada nisu obavešteni o načinu plaćanja I isporuke, ovo se sve odnosi na to pre nego što kupe proizvod”, kazao je šef odseka Tržišne inspekcije u Novom Pazaru Muamer Selmanović.

Selmanović je istakao da se nadzor nad primenom zokona o zaštiti potrošača vrši kroz redovne i vanredne inspekcijske nadzore.

“Potrošač se obraća Nacionalnoj organizaciji za zaštitu potrošača onda kada trgovac nije uvažio, po njihovom mišljenju, osnovan zahtev za zamenu proizvoda, popravku ili povraćaj novca. Ono što je novena ovim zakonom jeste upravo to što Tržišna inspekcija više ne radi na rešavanju samih reklamacija i problema  koje potrošači imaju u tom pogledu. Ona ima nadležnost samo u skladu sa članom 56 zakona o zaštiti potrošača na kontroli informisanja potrošača. Ono što je bitno da znaju ne samo potrošači nego I privrednici jested a su oi dužni da prime svaki zahtev, kad je u pitanju prigovor potrošača, bilo da je osnovan ili ne”, dodaje Selmanović.

Retke su situacije kada se građani obrate udruženjima za zaštitu potrošača ili Tržišnoj inspekciji.

U protekloj godini Tržišnoj inspekciji bilo je prijavljeno 56 prijava od toga 10 se odnosilo na ne izdavanje računa, 9 na neisticanje cena, 22 prijave na neinformisane potrošače, jedna na nepošteno poslovanje i 16 raznih prijava, istakao je Selmanović. Podsećamo Svetki dan potrošača ustanovljen je odlukom Ujedinjenih nacija, 15. marta 1983. Godine.

A. A.

Podeli