Kultura iza cigareta

Statistički podaci pokazuju da nam je potrošačka korpa skupa u odnosu na primanja i da na hranu trošimo gotovo polovinu onoga što zaradimo.

Ono što ostane od prosečne plate troši se najviše na cigarete, a najmanje novca izdvajamo za obrazovanje, garderobu i kulturu.

Cigarete u prosečnoj potrošačkoj korpi učestvuju sa čak sedam odsto i koštaju nas mesečno i po 6.000 dinara.

Na odeću i obuću mesečno dajemo oko 3.000 dinara, a za kulturna dešavanja jedva da odvojimo po koji dinar.

Doktor teorije umetnosti, medija i kulture Elma Šabanović kaže da živimo u vremenu u kome je teško zadovoljiti i osnovne životne potrebe, te da nije začuđujuće što najmanje novca odvajamo za kulturu.

“Sa druge strane, žalosno je, jer je kultura negde komunikacija, znači nam i kao duhovni preporod i duhovno uzdizanje, u to moramo ulagati, jer ulažemo u sebe.

Novopazarci su razmaženi kada treba da izdvoje novac za određeni kulturni sadržaj, ali možda su nas institucije kulture navikle na to, pa je nama i iz tog razloga teško da damo novac za kulturu”, kaže Šabanovićeva.

Postavlja se pitanje čega se građani odriču, imajući u vidu da je prosečna plata oko 30. 000 dinara i da ona ne pokriva sve potrebe.

U zemljama EU brojke su drugačije, a prema podacima u njihovu potrošačku korpu oko 11 odsto odlazi na hranu, a više novca odvajaju za obrazovanje, kulturu, letovanja i druge segmente, koji su za nas u ovom momentu visoki luksuz.

Aleksandar Nićiforović