Na domaćem naftnom tržištu, a zbog velikog rasta cene sirove nafte na berzama, već oko mesec i po dana cene goriva, odnosno bezolovnog benzina i evro-dizela su pod kontrolom.
Cena nafte je prelazila i 120 dolara po barelu, ali je, srećom, poslednjih dana cena nafte u svetu nešto niža i barel košta oko 109 dolara. Zbog nesigurnosti da li će goriva biti, kao i koliko će koštati, na benzinskim pumpama toči se više goriva nego ranije, a nove cene trebalo bi očekivati već u petak.
Po rečima generalnog sekretara Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislava Mićovića, promene cena veoma se brzo dešavaju i teško je reći da li možemo da budemo optimisti kada je reč o novim cenama, koje će biti poznate u petak, od kada će se i primenjivati. On je ukazao i da cene derivata u Srbiji ne određuje tržište u potpunosti, odnosno da se one utvrđuju na osnovu maksimalno dozvoljenih maloprodajnih cena i uračunavanje državnih dažbina.
– Cene se određuju na osnovu formule, odnosno uredbe kojom se utvrđuju maksimalne cene – kaže Mićović. – U skladu s tom formulom cene se utvrđuju na osnovu kotacije referentnih derivata – benzina i dizela s međunarodnog tržišta, odnosno cenama ovih derivata na Mediteranu, i to je i razlog što je prošlog petka evro-dizel na domaćim benzinskim pumpama prilično poskupeo.
Izuzeti NIS iz sankcija
Кada je reč o sankcijama Evropske unije, koje će se primenjivati od 15. maja i odnose se na 12 kompanija, među kojima je i Кompanija “Gaspromnjeft”, koja je većinski vlasnik Nafte industrije Srbije, Tomislav Mićović ukazuje da je položaj NIS-a u ovom slučaju jedinstven i da bi bilo ispravno da se sankcije prema NIS-u ne primenjuju i da se ovoj kompaniji omogući doprema sirove nafte.
– Srbija je jedina zemlja u kojoj posluje kompanija koja se nalazi među tih 12 na koje se sankcije odnose – rekao je Mićović. – Mislim da će Evropa, ako već nije, uvideti anomaliju tih sankcija, odnosno da to nisu sankcije prema ruskoj kompaniji nego prema srpskom tržištu jer bi one sasvim malo pogodile “Gaspromnjeft”, a mi bismo uvozom veoma teško mogli da nadoknadimo količine koje NIS preradom nafte šalje na tržište.
Mićović je istakao i da se ne može govoriti o tome koliko dugo će država moći da pokriva razliku između tržišne cene i cene koju je sama odredila, te da se odlukom o smanjenju ak ciza odrekla dela svojih prihoda, ali da, s druge strane, i dalje pritiska naftni sektor da radi na granici izdržljivosti ili ispod te granice.
– Sadašnja situacija s određivanjem maksimalne cene goriva traje već drugi mesec i primičemo se granici kada bi se moglo desiti da tržište bude nešto lošije snabdeveno. Važno je da se što pre izađe iz sadašnje situacije u kojoj se određuju cene derivata kako bi se došlo do što realnijih cena, odnosno da se prepusti tržištu da se deo cene koji se tiče tržišta na njemu i formira, a da država određuje deo cene koji se tiče dažbina – rekao je Mićović.
Po njegovim rečima, već smo u periodu kada više nije bitno da li su cene goriva na tržištu niske, nego da li će goriva uopšte biti. On je istakao i da jasno da su i sadašnje cene za potrošače visoke, ali da podaci pokazuju da u zemljama gde cene derivata nisu pod kontrolom, litar košta od 2,20 evra pa i do tri evra.
– Na benzinskim pumpama je od početka marta potražnja i prodaja veća i do 40 odsto. To ne odgovara realnim potrebama tržišta i sigurno znači da se prave zalihe – istakao je Mićović.
D. Mlađenović
benzinska pumpa, Dnevnik/Filip Bakić
Foto: Dnevnik.rs
Izvor: Dnevnik.rs
Ministar turizma i omladine, Husein Memić, kazao je da su pred novom Vladom Srbije brojni…
Lokalni ribar je u Neumu ulovio modrulja, morskog psa koji je još poznat pod nazivima…
rpska pravoslavna crkva danas obeležava Veliki četvrtak (Veliko bdenije). Ovaj pokretni praznik obeležila su četiri…
Zamenik predsednika poslaničke grupe Socijaldemokratske partije Srbije Muamer Bačevac istakao je dana u Skupštini Srbije…
Saima Murić pobedila na Evropskoj juniorskoj uličnoj trci u Odercu, dok je Aldin Ćatović zauzeo…