Kilit: Za turske turiste Srbija je omiljena destinacija
Nakon dve veoma teške godine za turizam, Turska će ove godine zabeležiti rast broja turista za 30 odsto, pokazuju prvi rezultati predsezone. Od 1.aprila se u letovalištima u Antaliji odmara više desetina hiljada turista, a od 18.maja i turistii iz Srbije su počeli da uživaju u svemu što nudi jedna od najposećenijih letnjih destinacija u svetu. Zahvaljujući agenciji Big Blue iz Beograda urednica RTV Novi Pazar Katarina Radović boravila je antalijskom letovalištu Kemer kako bi se uverila da kakva će biti letnja sezona na turskoj obali Mediterana.
Kako je u intervjuu za RTV Novi Pazar rekao vlasnik 16 luksuznih hotela u Antaliji Tolga Kilit turski turizam će ove godine konačno izaći iz krize i da će ova godina, bar sudeći po predsezoni, biti jedna od najuspešnijih u poslednjih 10 godina.
Kilit je u ekskluzivnom intervjuu za RTV Novi Pazar ispričao kako je njegova porodica postala jedna od najuspešnijih porodica u Turskoj kada je u pitanju hotelijerstvo i šta je to što je neophodno za uspeh u turizmu. Ovaj mladi poslovni čovek je govorio i o tome zbog čega voli Srbiju i Beograd, zašto je srpsko tržište interesantno Turcima, ali i o tome zašto se posebno oseća tokom meseca Ramazana.
Otkud porodica Kilit u hotelijerstvu?
“Godine 1955. godine porodica Kilit je počela sa poslom. U početku je to bila proizvodnja opreme za hotele. Pordavali smo tanjire, viljuške, sve što ste mogli da zamislite a da je bilo potrebno hotelima, kafićima, restoranima. To smo prodavali. Nakon toga, 1999.godine počeli smo da proizvodimo opremu za kuhinje. Ovde u Antaliji otvorili smo fabriku i počeli sa proizvodnjom mašina za pranje sudova, frižidere, police za vina. Posle toga 2006. godine počeli smo da radimo sa srebrnim escajgom, i ono što držim u ruci mi proizvodimo. Tri godine pre, 2003. Godine ušli smo u hotelski biznis. Počeli smo sa Kristal hotelima, onda je došla Nirvana, pa hoteli iz lanca Amara. Trenutno, imamo 16 hotela, jedan u Kapadokiji, jedan u Bodrumu i 14 ovde u Antaliji, Kemeru”.
Recite mi nešto o turistima iz Srbije? Da li su zahtevni, kakva imaju očekivanja kada su u vašim hotelima?
“Nalazimo se u glavnom hotelu kada su tursiti iz Srbije u pitanju, u Amara Dolče Vita hotelu. Srpsko tržište je za nas veoma značajno i ima velikog potencijala. Svake godine ono raste, zbog čega smo zadovoljni pa zato i investiramo u njega. Drago mi je što sve više vaših ljudi bira Tursku za odmor i dolazi ovamo. Mi volimo srpsko tržište i siguran sam da možemo mnogo toga da uradimo da bi putnici iz Srbije bili srećni”.
Volite takodje Srbiju i Beograd. Zbog čega?
“To je moj drugi dom, bio sam nekoliko puta već. Beograd je specijaln grad. Volim njegove reke, atmosferu, uvek sam uzbudjen kadaq treba da krenem u Beograd. Kad god sam nervozan, pod stresom, odem u Beograd na nekoliko dana i sve se sredi, Srbija mi da novu energiju”.
Da li mislite da Srbija i Turska imaju sličnosti i koje su to?
“Možda zato i volim toliko Srbiju. Imamo mnogo više sličnosti nego što mislimo. Mislimo na isti način. Ljudi u Srbiji su mnogo jači i snažniji, dok je turski narod, rekao bih emotivniiji. Slična nam je hrana, slične su nam navike, ponašanje. Ja volim da kažem, osvrćući se na istoriji, našim venama teče ista krv”.
U toku je Ramazan. Kakvi su običaji ovde u Turskoj?
“Postim od 12.godine. Svake godine željno iščekujem Ramazan jer me ispunjava smirenošću, mirom, i više sam fokusiran na neke druge stvari, najviše duhovne, one koje nisu sa ovog sveta. Pošto postim od 12 godine, danas je to sve deo svakog ramazana. Ramazan na mene poztiivnoi utiče, smanjuje moju agresivnost, smanjuje moj gnev, potencijalnu negatovnost. U svakom slučaju osećam se mnogo smirenije i pozitivnije. Kod nas u Turskoj je dug dan i dugo vreme posta, i dosta je teško po vrućini postiti ovde u Antaliji, ali nije mi teško jer je u pitanju sveti mesec. Jer sve što je teže, veća je satisfakcija kada se post izdrži po ovakvim vremenskim prilikama”.
Da li idete redovno u džamiju, na teravije?
“Moram biti iskren. Ne idem na teravije redovno. Ali radujem se 27.noći, to je posebna noć za nas muslimane, Lejletul Kadr. Posebno sam srećan što ću tada biti u Istanbulu u Plavoj džamiji i tamo ću dočekati ovu posebnu noć. Tamo ću biti na teravijama i veoma sam uzbuđen jer ćet o biti sjajan doživljaj. Ne može se ova džamija prediti ni sa jednom drugom”.
Šta se nalazi na iftarskoj trpezi?
“Znate da imamo iftarsku i sehursku trpezu. Svaki sehur mi je isti. To mu dodje doručak. Uvek jedem jaja, jer imaju puno proteina ali je moje specijalno jelo svakog ramazana mleko. Ako pijem mleko ono me čuva od žeđi i stvarno se trudim da tokom svakog sehura pijem. Za iftar jedemo čorbu, to je najvažnije . Nakon nje je najbolje jesti nešto lagano ali je to nemoguće. Jer vreme u Ramazanu se provodi sa rodbinom i onda se spremaju razna jela i poslastice i onda su puni stolovi”.
Šta je sa Bajramom? Znam da ljudi u Turskoj vole da putuju baš za Bajram. Da li je to istina?
“Jeste istina. Ali ta tradicija dolazi sa mladjim generacijama. Jasam drugačije naučen. Svakog Bajrama radimo iste stvari. Prvo idemo na bajram namaz i to u Antaliji u Pink džamiju. I ona je zaista pink boje. Uvek idemo tamo, jako je mala ali smo emotivno vezani. Nakon toga idemo na groblje, a posle prvo kod bake i dede sa očeve strane. Tamo doručkujemo i tu se skupi cela očeva familija. Posle toga idemo kod mamine porodice i njenih roditelja. Tamo smo na užini. Onda idemo kod ostalih rodjaka. Bajram je za vreme za posetu rodbini. Turske porodice su velike, kao i moja, i počinjemo od stričeva, ujaka i njih obiđemo u prva dva dana Bajrama. Posle toga možemo da idemo na put. Najviše Turaka ide na grčka ostrva, ali mnogo njih dodje i u Srbiju da provede Bajram. Turci vole da putuju puno, posebno u Srbiju. Nakon Batumija u Gruziji, drugi najposećeniji grad od strane turskih turista je Beograd. Zato je srpsko tržište za nas veoma značajno i interesantno. Let traje kratko, sat i po, dva, lako je doći do Srbije.
Da li je jeftino?
“To zavisi. Za mene jeste, u principu su cene realne, normalne. U Srbiji, u Beogradu je mnogo istorijskih spomenika, poput Kalemegdana, koji je fascinanatan i koji ljudi moraju da vie. Tu su i festivali, mnogo zabave”.
Da li ste zadovoljni kako je počela sezona? Može li se pretpostaviti kakvo će biti leto?
“Znate da su 2016. I 2017. godina bile loše i teške za turizam u Turskoj. 2018. Je bio veliki povratak a ove se nadam da će sve biti u redu. Polažemo velike nade u turizam i ulažemo u njega. Vlada takodje ulaže dosta u turizam i pomaže nam. Ako sve bude u redu, turizam je veliki potencijal Turske i ima još mnogo prostora da se razvija”.
Imate li omiljeno mesto u Turskoj?
“Svim poznanicima pričam da je Kapadokija neverovanto mesto i da ga trebaju obavezno posetiti. Taj pogled, ti balone u kojima se morate provozati proizvoe neverovatne osećaje. Ne bih pominjao Istanbul jer je on nešto sasvim drugo. Naravno severni deo Turske,na Crnom moru je neverovatan i obavezan da se poseti. Tako da je, u poslednje tri godine sve poznatiji i popularniji su Izmir sa Efesom. Ne znam da li znate ali u Turskoj je i dom Svetog Nikole i to je veoma interesatno. Ako Turska dobro sebe izreklamira imamo neverovatna potencijal da svetu pokažemo šta sve imamo i kakva je ovde kultura. Treba još da se unapredimo i da radimo”.
Katarina Radović
Tehnička podrška: turistička agencija Big Blue
Foto: Zoran Tošić