STROŽA PRAVILA ZA VOZILA REGISTROVANA POSLE MARTA 2014. Od jula počinju da važe novi uslovi

U Srbiji će od jula važiti nova pravila prilikom registracije vozila po kojim vozila bez katalizatora ili DPF filtera, delova izduvnog sistema koji smanjuju emisiju štetnih gasova, neće moći da se registruju, piše portal Balkangreenenergynews.

Srbija je još 2018. godine usvojila stroža pravila za tehnički pregled koja podrazumevaju merenje emisije izduvnih gasova, kao i ispravnost sistema za izduvne gasove, ali je početak primene odložila do jula 2021. godine. To znači da će vozila morati da ispune standarde za izduvne gasove iz fabričke specifikacije, kao i da imaju sve delove sistema za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova, kao što su katalizatori i DPF filteri.

Prosečna starost blizu 2,2 miliona vozila u Srbiji je oko 17 godina, ali nema zvaničnih procena koliko vozila neće moći da ispuni nova pravila, mada nezvanične procene govore da bi taj broj mogao da bude od nekoliko stotina hiljada do čak milion.

Vozila će prilikom tehničkog pregleda morati da ispune ono što je njihov proizvođač propisao kada ih je proizveo i to znači da će morati da se ispoštuju standardi od pre 15 godina za vozilo koje je tada proizvedeno, prenosi Nova ekonomija.

Neki stručnjaci smatraju da će najteže tehnički pregled proći starija vozila sa “evro 3” i “evro 4” standardom. Drugi ističu da se ne može praviti takva generalizacija, već da će najveći problem imati automobili koji su prešli više stotina kilometara, kao i oni koji nisu održavani, pišu Novosti.

Svi se slažu u jednom, novi propisi su nelogični, jer kategorizacija nije napravljena prema evro standardu ili godini proizvodnje, već prema datumu registracije.

Podrazumeva se da vozilo mora da zadovolji tehničku ispravnost i kriterijume predviđene u trenutku njegove proizvodnje. Međutim, od jula će za vlasnike dva ista automobila da važe različiti propisi, odnosno strože uslove moraće da ispuni onaj koji je registrovan posle marta 2014. godine.

Tako je, na primer, za vozila registrovana pre ovog datuma dozvoljena granica ugljen-monoksida pri obrtaju motora u praznom hodu 4,5 odsto, a za one posle tog datuma je 0,3 procenta.

Profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić ističe da ovi normativi nisu u skladu sa pravom, jer će se retroaktivno primenjivati. Propis treba, kako kaže, da važi od trenutka kada je donet i građani moraju da znaju kakva su nova pravila igre. Oni koji su kupovali autmobile od 1. marta 2014. do 5. jula 2018. sa tim nisu mogli da budu upoznati, a retko ko zna i sada da će početi njegova primena.

 

 

Izvor: Blic

Foto: PROFIMEDIA / RAS SRBIJA

Podeli