Deca i internet: Jutjub kažnjen sa 170 miliona dolara zbog zloupotrebe dečijih podataka

Kompanija Gugl kažnjena je sa rekordnih 170 miliona dolara jer je Jutjub prekršio zakon o pravu na privatnost dece.

Do ove brojke došlo se nagodbom koju je Federalna komisija za trgovinu (FTC) postigla sa Guglom.

Jutjub, čiji vlasnik je Gugl, optužen je da je sakupljao podatke o deci mlađoj od 13 godine bez saglasnosti roditelja.

FTC je saopštila su podaci korišćeni kako bi se reklamama ciljala deca, što je u suprotnosti sa Aktom o onlajn zaštiti dečije privatnosti iz 1998.

„Ne postoji nikakav izgovor za kršenje zakona“, rekao je Džo Simons, predsednik FTC.

-Kada zbog objave na Fejsbuku ili Tviteru možete u zatvor

-Radnici Fejsbuka preslušavali poruke korisnika

Dodao je da je kompanija Gugl odbila da prizna da su delovi Jutjub servisa direktno ciljali decu.

Ipak, u materijalima koje koristi kada se predstavlja poslovnim klijentima, Jutjub se predstavlja na drugačiji način.

Tako je, na primer, u materijalu dostavljenom kompaniji Matel navedeno da je Jutjub lider u dopiranju do dece uzrasta od šest do 11 godina, uprkos konkurenciji TV kanala“.

Jutjub ima i posebnu aplikaciju Jutjub kids.

Prema nagodbi, Gugl će platiti 136 miliona dolara u kasu FTC, što je najveća suma u istoriji, a ostatak od 34 miliona dolara ide saveznoj državi Njujork.

Sistem mora da se menja

U sklopu nagodbe, Gugl će morati da stvori novi sistem kako bi jasno bio obeležen sadržaj za decu.

Suzan Vojdžicki, izvršna direktorka Jutjuba, napisala je u blogu da će koristiti veštačku inteligenciju za automatsko identifikovanje i obeležavanje video klipova koji „ciljaju mlađu publiku“.

FTC je saopštila da Jutjuberi koji prave sadržaj za decu moraju da budu obavešteni da bi potpada pod Akt na osnovu kojeg je Jutjub kažnjen.

Pored toga, Gugl i Jutjub će morati da budu otvoreniji u objašnjavanju načina na koji prikupljaju podatke.

Vojdžicki je rekla da je Jutjub detaljno analizirao na koji način bi mogao da se obraća deci koja ga koristi bez roditeljskog nadzora.

Navela je i da će prestati da koriste reklama zasnovane na prikupljanju podataka korisnika koji su gledali video snimke za decu.

„Za četiri meseca počećemo da tretiramo podatke svih koji su gledali dečije sadržaje kao da su deca, bez obzira na uzrast“, rekla je Vojdžicki.

„To znači da ćemo ograničiti prikupljanje podataka i korišćenje video klipova za decu samo na ono što je neophodno za funkcionisanje Jutjuba“.

Društvene mreže ometaju san i fizičke aktivnosti tinejdžera

Jutjub će zabraniti komentare na sve video snimke sa decom

Tajne veb stranice

Kompanija Gugl se istovremeno suočava u Evropi sa optužbama da je koristila tajne, sakrivene internet stranice preko kojih je podatke korisnika dostavljala oglašivačima.

Fajnenšl Tajms objavio je da je Džoni Rajan, izvršni direktor onlajna pretraživača Brejva, navodno podneo dokaze o tome nadležnoj komisiji u Republici Irskoj.

Rajan tvrdi da su njegovi podaci o tome šta gleda i pretražuje na internetu dospeli „u vlasništvo treće strane“.

Gugl je demantovao te navode.

 

BBC News na srpskom, Danas

Getty Images, Logo Jutjuba

 

Podeli