EkonomijaVesti

Izašao finansijski izveštaj Er Srbije za 2018. godinu: Ostvaren profit u iznosu od 12,2 miliona evra, prevezeno 2.4 miliona putnika

Nacionalna avio-kompanija Srbije objavila je juče svoj finansijski izveštaj za 2018. godinu uz saopštenje u kojem konstatuje da neto dobit za prošlu godinu iznosi 12,2 miliona evra, da je prevezeno 2,48 miliona putnika i da je kao najveće povećanje poslovnih parametara zabeležen značajan rast dodatnog prihoda. – Er Srbija je u 2018. godini, uz mere koje su podrazumevale unapređenje poslovanja, pripremu za širenje mreže koje je realizovano u junu 2019. godine, kao i optimizaciju procesa, prijavila u petoj godini poslovanja neto dobit od 12,2 miliona evra.

Posebno dobre rezultate, nacionalna avio-kompanija Republike Srbije, ostvarila je u oblasti prodaje dodatnih usluga, gde je zabeleženo povećanje od gotovo pet puta u odnosu na 2017. godinu, na 6,9 miliona evra. Pored toga, prihod od čarter-saobraćaja povećan je za više od 40 odsto na 20,7 miliona evra, čime je dodatno unapređen rezultat iz 2017. godine, koja je bila rekordna. – stoji u saopštenju Er Srbije.

Da bi se finansijske performanse kompanije stavile u kontekst, državna pomoć (prihodi, premije, subvencije, dotacije, donacije) za 2017. godinu, po osnovu transakcionog ugovora između Vlade Srbije i manjinskog partnera Etihad Ervejza, iznosi 20.907.696 evra. Identičan iznos kao i prošle godine.

Ostvarena neto dobit od 12,2 miliona evra predstavlja pad deklarisanog profita od 3,8 miliona evra u odnosu na prošlu godinu (2017. iznosila je 16 miliona evra). Kompanija je prošle godine prevezla 2,48 miliona putnika što je pad od 5% u odnosu na prošlogodišnjih 2,61 milion putnika.

Prihodi pre troškova kamate, poreza, amortizacije i iznajmljivanja (EBITDAR) su u prošloj godini skočili za 19% kao posledica smanjenja troškova uprkos povećanju cene goriva.

Air Serbia je i pored iskazanog smanjenja ukupnog broja putnika za 5% ostvarila stabilan prihod od prodaje proizvoda i usluga kao rezultat porasta ukupne prosečne tarife za 2% i porasta prihoda u čarter saobraćaju (+42%) – stoji u finansijskom izveštaju

U 2018. godini Air Serbia je obavljala letelove ka 39 destinacija.

Rute na kojima je Air Serbia u toku 2017 prestala da leti, a koje su uticale na smanjen broj u 2018, su Abu Dabi, Istanbul i Ohrid – kaže se u izveštaju

Popunjenost kapciteta za prevoz punika na nivou cele flote iznosi 71,2 odsto u prošloj godini. Kompanija takođe naglašava da je čarter saobraćaj ostvario za trećinu veći prihod u odnosu na 2017. godinu:

– Čarter brend Aviolet obavio je u 2018. rekordnih 958 letova i prevezao 223 hiljade putnika do popularnih turističkih destinacija u Grčkoj, Turskoj, Španiji, Italiji i Egiptu, što predstavlja povećanje od 28 odsto u odnosu na prethodnu godinu. Novine tokom prošle godine bile su i ponovno uvođenje letova do Hurgade u Egiptu, povećanje broja letova za tursku obalu, kao i uvođenje jedne serije letova za Antaliju, koje je Aviolet obavljao iz Banja Luke.

U martu 2018. godine, Er Srbija je značajno unapredila svoje poslovanje i uvođenjem nove tarifne ponude. Cilj je bio da se putnicima omogući da prilagode putovanja sopstvenim potrebama. Tarifna ponuda putnicima omogućava da pri rezervaciji letova biraju između četiri tarife koje se razlikuju u odnosu na dozvoljeni prtljag, fleksibilnost u vezi sa promenom datuma putovanja, itd. Uz nove tarife, njima su na raspolaganju kupovina à la carte usluga, kao što su prioritetno ukrcavanje, rezervacija sedišta ili pristup Premijum salonu Er Srbije.

Imajući u vidu značaj onlajn prodaje, indikativan je i podatak da je prethodne godine trećina karata Er Srbije kupljena preko interneta, kao i da rast prodaje preko interneta u odnosu na 2017. godinu iznosi tri procenta. Zbog toga je doneta strateška odluka da se nastavi sa ubrzanim razvojem platformi za kupovinu karata i dodatnih usluga i u narednom periodu, što je u skladu sa svetskim trendovima u avio-industriji i digitalizacijom koja se sprovodi u našoj zemlji. – stoji u saopštenju kompanije.

Kompanija je u izveštaju konstatovala da je ostala bez jednog Boinga ali i da je i pored iskazanog smanjenja ukupnog broja putnika za 5% ostvarila stabilan prihod od prodaje proizvoda i usluga kao rezultat porasta ukupne prosečne tarife za 2% i porasta prihoda u čarter saobraćaju (+42%):

– Prihodi od prevoza putnika čine 89% prihoda od prodaje proizvoda i usluga u 2018. godini (2017. godina: 89%). Ostatak prihoda od prodaje proizvoda i usluga u 2018. godini se odnosi na čarter prevoz 8% (2017. godina: 5%), kargo prevoz 2% (2017. godina: 2%) i prihod od ostalih usluga 1% (2017. godina: 4%). – navodi se u izveštaju.

Broj letova je pao za 4% u odnosu na prethodnu godinu kao rezultat strategije konsolidacije za unapređenje operativne i finansijske efikasnosti. – stoji u izveštaju

Er Srbija naglašava uspeh u povećanim dodatnim prihodima:

– Uvođenje nove tarifne strukture dovelo je do odvajanja cene osnovne tarife i omogućilo putnicima da sami izaberu dodatne usluge. Ukupan prihod od dodatnih usluga po putniku porastao je za preko 400%. – kaže se u izveštaju.

U 2018. godini Air Serbia je obavljala letelove ka 39 destinacija. Rute na kojima je Er Srbija u toku 2017. godine prestala da leti, a koje su uticale na smanjen broj u 2018, su Abu Dabi, Istanbul i Ohrid.

Etihad je 24. decembra Er Srbiji u potpunosti isplatio 23,5 miliona dolara koje je JAT 1998. dao Erbasu kao avans za kupovinu aviona. Kompanija je u zadnjem kvartalu 2018. godine obnovia službu kontakt centra iz sopstvenih resursa i preuzela strateško značajne službe upravljanje prihodima i planiranje mreže i saobraćaja od Etihada, navodi se u izveštaju.

Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Podeli