Novopazarski trgovci na garanciji najviše “varaju” potrošače
Problemi koji muče potrošače u Srbiji najčešće su loš kvalitet obuće i odeće, kao i stav trgovaca koji odbijaju reklamacije -rezultati su Nacionalne organizacije potrošača Srbije objavljeni na Svetski dan potrošača. Prema ovim podacima u periodu od 2011. do 2018. godine bilo je 31.104 reklamacija potrošača, od čega se trećina odnosi na garanciju. Slična situacija je i u Novom Pazaru gde je, kako kažu u tržišnoj inspekciji, najveći problem nedovoljna informisanost potrošača o pravima i načinima njihovog ostvarivanja.
Potrošači u Srbiji se najviše žale i na kvalitet telefona (14,48 odsto), patika (13,21 posto) i laptopova i tableta (7,03 posto), a, kada je reč o uslugama, najviše je pritužbi na račun pretplate za mobilnu telefoniju (13,35 posto) i fiksni internet (5,85 procenata), na primer. Iz NOPS-a ocenjuju da je petogodišnja strategija za zaštitu potrošača, koja ističe ove godine, ostala “većim delom mrtvo slovo na papiru” u Srbiji, budući da, kako kažu, ni država, a još manje potrošačke organizacije, ne mogu da garantuju da li je u pakovanju ono što piše na deklaraciji.
U Novom Pazaru slična je situacija, a kako kaže šef tržišne inspekcije Muamer Selmanović, potrošačima je neophodna bolja informisanost kako bi znali koja prava imaju i kome da se požale kada su ona ugrožena.
“Mi indirektno štitimo prava potrošača, dok su prava adresa za njih udruženja potrošača, saveti potrošača i slične organizacije. Ipak, ukoliko imaju bilo kakve nedoumice tu smo da im pomognemo” – kaže Selmanović.
Selmanović ističe da trgovci često pokušavaju da prevare potrošače najviše kada je trajanje garancije u pitanju.
“Zakonski za sve proizvode garancija je 24 meseca i sve ispod toga je nepoštovanje zakona. To treba da znaju potrošači” – upozorava Selmanović.
Potrošači u Novom Pazaru ali i u celoj Srbiji mnogo problema imaju kada je u pitanju online kupovina, pa tržišni inspektor apeluje da se dobro raspitaju ko je prodavac i da jedino ukoliko je prodavac registrovan i ima status trgovca može ostvariti svoja prava ukoliko proizvod koji naruči ne bude onakav kakav je očekivao.
K.R.